Liberecká značka Glassor slaví dvacáté výročí existence a k tradičním ozdobám postupně přidává nové kolekce, které baví jak děti nebo starší zákazníky, tak i ty právě dvacetileté…
ZAJÍČEK VE FORMĚ Staré formy na ozdoby se pořád využívají, jen dnešní postavičky mají nové barvy, které víc odpovídají současným trendům.
Začátky nejsou nikdy snadné, ale když otvíráte úplně nový obchod s vánočními ozdobami 18. prosince, nemůžete od toho moc čekat… „Měli jsme v plánu otevřít dřív, ale práce se samozřejmě zdržely, tak nám to vyšlo takhle nešťastně,“ vzpomíná spolumajitelka firmy Kateřina Tichá na prosinec 2021, kdy v Liberci představili nový koncept showroomu výrobce vánočních ozdob spojený s dekorativními interiérovými doplňky. Rozšířit nabídku o další sortiment má smysl – ozdoby si podle jejích slov koupí ještě 27. prosince ten, komu kočka shodila vánoční stromeček, ale pak už je mrtvá sezona. Díky dekorové koncepci vás už ve vstupu do obchodu ovane vůně svíček a při pohledu na novou platinovou kolekci vánočních ozdob si připadáte, jako byste vstoupili do jiného světa. „Kolekce na letošní rok je celá mrazivá, sněhová, základ tvoří odstín béžový mat a platinová barva, která je mezi stříbrem a zlatem. Je to moje reakce na aktuální nejistou dobu, naše vánoční ozdoby by měly přinést domů klid a pohodu,“ vysvětluje designérka Marianna Malíková mezi policemi, na nichž se třpytí výsledky její fantazie.
Výroba ozdoby krok za krokem
SKLO FOUKANÉ DO FORMY
Ve sklárně se tvarované ozdoby foukají do připravené formy, koule se fouká volně do prostoru.
MALOVÁNÍ
Každá větvička se maluje třikrát – poprvé pisátkem barvou, pak štětečkem s lepidlem
a potom třpytkami.
ODŘEZÁNÍ
Teprve po namalování se může tyčka odříznout.
ZÁPONKA
Do otvoru po tyčce se nasadí záponka
a háček.
IVETA ZAVADILOVÁ Kdysi chtěla jít na uměleckou průmyslovku, ale mohla se jen vyučit prodavačkou.
Od r. 1996 však už stejně dělá práci, která ji opravdu baví – maluje ozdoby!
TŘPYTKY Posledním krokem při malování ozdob je dodání pravého vánočního třpytu. Na lepidlem potřené plochy se třpytky přichytí, po ostatních hladce sklouznou.
MALÁ TŘPYTIVÁ REVOLUCE
V obchodě je vystavená většinou produkce posledních pěti let, kdy nezávisle na Marianně do Glassoru nastoupila i původně malířka, nyní marketingová manažerka Evelína Vaněčková. Když obě zjistily, že vývoj vánočních dekorací vnímají stejně, odvážily se k malé revoluci. Přechod od tradičního sortimentu
k modernímu designu nebyl úplně snadný: „Holky jsou takové neprůbojné, neřekly: ,Tuhle hrůzu nechte ležet v regále,‘ ale pomalu nás směrovaly jinam,“ směje se zakladatel firmy Libor Kavan. „My jsme si předtím mysleli, jaká jsme přes vánoční ozdoby velmoc, nijak jsme se po světě nerozhlíželi, protože přece všechno umíme, až jsme začali ztrácet trhy. V 90. letech si všichni ještě mysleli, že Čína se sklářské řemeslo nedokáže naučit, a pak jsme koukali… Náš obor za dvacet let v podstatě skončil, do toho přišly plastové koule a z roční výroby za 500 milionů korun je desetina. To bylo velké poučení, které nás vrátilo
k pokoře. Vyhlásili jsme výběrová řízení na designéry i marketing a ve stejnou dobu přišly Evelína s Mariannou,“ konstatuje Libor Kavan a se smíchem po nich mrkne: „Zaplaťpánbůh za to, že je tu máme,
i když na začátku nám zničily všechno, na co jsme byli hrdí!“
ZLATÝ PŘÍBĚH
To, že se vydali správnou cestou, potvrdila hned první Mariannina kolekce Zlatý příběh, uvedená na trh
v roce 2018: „Navrhuji věci pocitově, snažím se vnímat, co chtějí zákazníci, ale také sleduji aktuální styly. Přišla jsem s moderními vzory, s jednoduchou kresbou nebo vzorem akvarelu, na sociálních sítích sleduji, co je moderní, ale pak to přetvořím do návrhu podle svého,“ popisuje Marianna, a když se ptáme, co bylo prvním potvrzením správné cesty, ozve se Evelína: „Přemýšlela jsem tenkrát, jaký dárek dát kamarádce designérce, a napadlo mě, že se jí náš první set Zlatého příběhu určitě bude líbit. Starší dekory bych jí ale nikdy nedala…“ I když to vypadá až jako krutá upřímnost, majitelé Glassoru jsou za ni rádi. „Během první sezony, kdy jsme měli čtvrtinu sortimentu novou, se situace otočila a upřímně přiznávám, že jsme před Vánocemi neměli co prodávat! Bylo vidět, že to funguje a že holky měly pravdu. Velmi rychle se nám podařilo oslovit mladou generaci a na mezinárodním veletrhu Christmas World jsme nyní mezi těmi, kdo určují trendy,“ dodává Libor Kavan, šéf, který nejenže dokáže naslouchat opačným názorům mladých
a zpočátku neprůbojných dívek, ale dokonce je přijme i za své a zároveň uzná, že měly pravdu.
Nezdá se vám to jako krásná vánoční pohádka?
EVELÍNA VANĚČKOVÁ A MARIANNA MALÍKOVÁ Marketingová manažerka a designérka jsou autorkami nového vizuálního stylu Glassoru.
DECOR BY GLASSOR Obchod na Sokolovském náměstí v Liberci vás nadchne útulností, výběrem ozdob
a pečlivě voleným sortimentem interiérových doplňků.